KAFKASYA ÜNİVERSİTELER BİRLİĞİ’NİN II. OLAĞAN KONGRESİ BATUM’DA GERÇEKLEŞTİRDİ

 Kafkasya Üniversiteler Birliği’nin (KÜNİB) II. Olağan Kongresi, Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) Başkanı Prof. Dr. Gökhan Çetinsaya ile beraberindeki YÖK üyeleri ve 8 ülkeden 42 üniversite rektörünün katılımlarıyla Batum’da gerçekleştirildi. KÜNİB’in II. Olağan Kongresi’ne Acara Özerk Bölgesi Hükümeti ve Batum Şota Rustaveli Üniversitesi ev sahipliği yaptı. Başarıyla geçen kongrede 42 üniversite rektörü Kafkasya Üniversiteler Birliği protokolünü törenle imzaladı.
 YÖK Başkanı Prof. Dr. Gökhan Çetinsaya, kongrede Kafkasya Üniversiteler Birliği’ne her türlü desteğin verileceğini söyledi.
Kafkasya Üniversiteler Birliği’nin II. Olağan Kongresi dolayısıyla Acara Özerk Bölgesi Eğitim, Spor ve Kültür Bakanı Gia Abuladze, Batum Başkonsolosu Engin Arıkan, YÖK Başkanı Prof. Dr. Gökhan Çetinsaya ve beraberindeki YÖK üyeleri,  Ardahan Valisi Mustafa Tekmen, Ardahan Milletvekili Ensar Öğüt, Yunus Emre Enstitüsü Başkanı Prof. Dr. Ali Fuat Bilkan, Başbakanlık Yurtdışı Türkler ve Akraba Toplulukları Başkan Yardımcısı Mehmet Köse, Başbakanlık TİKA Başkanı Dr. Serdar Çam, Kafkasya Üniversiteler Birliği Başkanı Prof. Dr. Ramazan Korkmaz ve 8 ülkeden 42 üniversite rektörü Batum’da buluştu.
Kongrenin protokol konuşmalarını; Acara Özerk Bölgesi Eğitim, Spor ve Kültür Bakanı Gia Abuladze, Kafkasya Üniversiteler Birliği Başkanı ve Ardahan Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Ramazan Korkmaz, Batum Şota Rustaveli Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Alioşa Bakuridze, Yunus Emre Enstitüsü Başkanı Prof. Dr. Ali Fuat Bilkan, Başbakanlık Yurtdışı Türkler ve Akraba Toplulukları Başkan Yardımcısı Mehmet Köse, Başbakanlık TİKA Başkanı Dr. Serdar Çam, Ardahan Valisi Mustafa Tekmen, Batum Başkonsolosu Engin Arıkan ve YÖK Başkanı Prof. Dr. Gökhan Çetinsaya yaptı.
Açılış konuşmasını yapan Acara Özerk Bölgesi Eğitim, Spor ve Kültür Bakanı Gia Abuladze, Kafkasya Üniversiteler Birliği’ne Batum’da ev sahipliği yapmaktan büyük mutluluk duyduğunu dile getirdi. Bakan Abuladze, Türkiye-Gürcistan arasında yapılacak her türlü işbirliğinin, bölgenin gelişimi açısından önemli olduğuna değindi. İşbirliklerin Kafkasya coğrafyasında yapılmış olmasının daha da büyük bir öneme sahip olduğunu vurgulayan Abuladze, Acara Hükümeti olarak bu ilişkilerin geliştirilmesi için destek vereceklerini de sözlerine ekledi.
Bakan Gia Abuladze’nin ardından kürsüye gelen KÜNİB Başkanı Prof. Dr. Ramazan Korkmaz, konuşmasına ünlü Fransız düşünür Alain’den yaptığı bir alıntı ile başladı. Alain’in “içiniz sıkıldığı zaman dağlara bakın” sözünü dile getiren Korkmaz konuşmasına şöyle devam etti: “İnsanlar ve toplumlar kendileri ile savaştıkları sürece başarılı olamazlar. Büyüyerek, gelişerek ilerleyen bir dünya sürecinde Kafkasya üniversitelerinin birbirlerine sırtlarını dönmeleri beklenemezdi. Böyle bir süreçte Kafkasya üniversitelerinin de büyüyerek, güçlenerek bir gelecek perspektifi oluşturmaları, dağlara bakmaları gerekiyor. Kısacası KÜNİB bölge üniversitelerinin birlikte dağlara bakma projesidir.”
Korkmaz: ‘KÜNİB, Gerçekleştirdiği Projelerle Geleceği İnşa Etmeye Devam Edecek’
Gelecekte var olmak için üzerinde yaşanılan toprakların bilgisine sahip olunması gerekliliğine vurguda bulunan KÜNİB Başkanı Korkmaz; “Kafkasya Üniversiteler Birliği, üzerinde yaşadığımız toprakların geçmişini, kültürünü ve değerlerini ortak olarak düşünme, projeler üretme ve bu kaynakları dünyaya açma projesidir. 7 kurucu üniversitenin katılımıyla kurulan Birlik, şimdi 42 üniversitenin üyeliğine sahip. Bu yolun başından beri yanımızda olan Yunus Emre Enstitüsü’ne ve desteklerini esirgemeyen Başbakanlık Yurtdışı Türkler ve Akraba Toplulukları ile Başbakanlık TİKA’ya teşekkür ediyorum. Gelecekte ortak programlar ve projelerle dünyaya daha güzel mesajlar verilecek. Birleşerek büyüyen ve güçlenen KÜNİB, gerçekleştirdiği projelerle geleceği inşa etmeye devam edecek” dedi.
Protokol konuşmasını yapan Batum Şota Rustaveli Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Alioşa Bakuridze; küreselleşme sürecinin ortak ekonomik ve politik işbirliğiyle eğitime ve tecrübeye dayalı bir eğitim-öğrenim sisteminin kurulmasını teşvik ettiğini vurguladı. Bakuridze, yapılan Kongre’nin coğrafi, siyasal ve ekonomik açıdan hareket edip gelecek kuşakları Avrupa değerlerine yönelik hazırlanacağını açıkça gösterdiğini belirterek, amaca ulaşmak için ortak proje ve eğitim programlarının yapılması gerektiğini de sözlerine ekledi.
Yurtdışı Türkler ve Akraba Toplulukları Başkan Yardımcısı Mehmet Köse ise yaptığı konuşmada bölgesel işbirliğinin zihinsel altyapısını hazırlayan üniversitelerin bir araya gelmesinin gelecek açısından büyük önem arz ettiğini vurguladı. Kurum olarak gerçekleştirdikleri yurtdışı eğitim bursları hakkında bilgi veren Köse, Kafkasya Üniversiteler Birliği’nin yapacağı çalışmalara desteklerinin süreceğini deklare etti.
Başbakanlık TİKA Başkanı Dr. Serdar Çam protokol konuşmasında, yapılan işbirliklerinin çok önemli sonuçlar doğuracağına duyduğu inancı dile getirdi. Dr. Çam, 8 ülkeden 42 üniversitenin bölgelerinin sorunlarını konuşarak, görüşerek, araştırarak çözümler üretmeye çalışmasının dünya barışı açısında da büyük bir öneme sahip olduğunu ve her türlü desteğe hazır olduklarını belirtti.
Ardahan Valisi Mustafa Tekmen yaptığı konuşmada üniversitelerin gelişen dünya içerisinde rollerinin değiştiğini, yapacakları AR-GE çalışmaları ile bölgelerinin kültürel-tarihsel değerlerini ve kaynaklarını canlandırarak bölge insanlarının refahı için kullanan kurumlar haline geldiklerini belirtti. Ardahan’da kurulan Kafkasya Üniversiteler Birliği’nin bu rolü yerine getireceğine duyduğu inancı da dile getirdi.
Batum Başkonsolosu Engin Arıkan yaptığı konuşmasında, Kafkasya Üniversiteler Birliği’ni Batum’da ağırlamaktan büyük bir gurur duyduğunu söyledi ve Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanı Prof. Dr. Ahmet Davutoğlu’nun yapılacak kongre ile ilgili başarı temennilerini iletti.
Yükseköğretim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Gökhan Çetinsaya yaptığı konuşmasında Kafkasya Üniversiteler Birliği’nin II. Olağan Kongresi’nde bulunmaktan dolayı büyük bir mutluluk duyduğunu söyledi. Çetinsaya, üniversitelerin kendilerine özgü hedef ve stratejiler belirlemelerinin güçlü bir yükseköğretim sisteminin inşa edilmesinin olmazsa olmazı olduğunu vurguladı. Üniversiteleri çeşitlilik olarak tanımlayan Çetinsaya; “Her üniversitenin aynı alanlara yoğunlaşması ve aynı alanlarda kaliteli çalışmalar yapması düşünülemez. Üniversitelerimiz kendilerine stratejik alanlar seçmeli ve bu stratejik alanlarda yoğunlaşmalıdırlar. Üniversitelerimiz sadece kendi bölgelerine, yerelliğine mahkûm olmamalıdırlar. Gerek araştırma alanlarını belirlerken, gerekse yükseköğretim görevini yerine getirirken bölgelerinin gerçeklerini dikkatle ele almak zorundadırlar. Bilimsellik süreci yerel sorunlara evrensel çözümler üretebilme sürecidir. Bu çerçevede güçlü bir yükseköğretim alanı oluşturabilmemiz için ortak inisiyatifler, bilimsel çalışmalar ve işbirlikleri oluşturmamız gerekiyor” dedi.
Çetinsaya: ‘Üniversitelerimizde Uluslararası Öğretim Elemanı ve Öğrenci Sayılarını Arttırmalıyız’
Çetinsaya, 100 yıl sonra zamanın artık normalleşeceğini ve soğuk savaş döneminde dünyaya gelmiş kuşağın artık bu süreci iyi değerlendirmesi gerektiğini belirtti. Böyle bir ortamda bütün üniversitelerin bölgesel ve küresel işbirliğine gitmelerinin kaçınılmaz olduğunu vurgulayan Çetinsaya; “19. Yüzyıl batı hegemonyasının dünya üzerinde yayıldığı, batı toplumları dışındaki toplumların yaşayamayacaklarının varsayıldığı bir dünyaydı. 21. Yüzyıl ise farklı bir dünya. Farklılıkların bir arada yaşadığı bir dünya olacak. Böyle bir dünyada tek bir uluslar arasılaşma stratejisi izleyemeyiz. Bologna süreci gibi süreçlerin yanı sıra kendi bölgemizde, kendi çevremizde yeni süreçler ve işbirliği projeleri yaratmalıyız. Üniversitelerimizde uluslararası öğretim elemanı ve öğrenci sayılarını arttırmalı, onlara sağlıklı alanlar yaratmalıyız” dedi.
‘Mevlana Değişim Programı’nın İlk Uygulayıcısı KÜNİB Olacak’
YÖK Başkanı Prof. Dr. Gökhan Çetinsaya, Kafkasya Üniversiteler Birliği’ne desteklerinin devam edeceğinin sözünü verdi.
Uluslararası alanda öğrenci sayılarının arttırılması konusunda YÖK olarak yurtdışında ve Türkiye’den alınan diplomaların denklikleri ile ilgili çalışmalar yaptıklarını belirten Çetinsaya, Mevlana Değişim Programı’nın önemli bir açılım olacağını vurguladı. Mevlana Değişim Programı’nın ilk uygulayıcısının KÜNİB olacağını ve bu çerçevede üniversitelerden beklentilerinin olduğunu belirten Çetinsaya sözlerine şöyle devam etti: “Üniversitelerimizden kampüs yaşamında yabancı uyruklu öğrencilerin barınma, burs, kütüphane olanaklarının geliştirilmesi yolunda çalışmalar bekliyoruz. Yabancı dil eğitiminin daha kaliteli yürütülmesini ve uluslar arası öğrencilerin, üniversitelerin karar alma mekanizmalarında görev almalarını diliyoruz. Bu çerçevede KÜNİB’in kuruluşunu ve faaliyetlerini bu alanda atılmış önemli bir adım olarak görüyorum. Bu adımların hızlanmasını ve koşuya dönüşerek büyümesini istiyorum. İnanıyorum ki KÜNİB önümüzdeki yıllarda büyüyerek yürüyüşünü devam ettirecek. Ben de bu yolda Kafkasya Üniversiteler Birliği’ne ve bu tür oluşumlara destek vereceğimizin sözünü veriyorum.”
Gerçekleştirilen protokol konuşmalarının ardından 42 üniversite kendilerini Kafkasya Üniversiteler Birliği’ne üye yapan protokol metnine imza attılar. YÖK Başkanı Prof. Dr. Gökhan Çetinsaya’nın ilk imzayı atmasıyla başlayan tören üniversite rektörlerinin imzalarıyla devam etti. İmzaların atılmasının ardından onur konuğu olarak kongrede bulunan davetlilere birer plaket takdim edildi.
İmza töreni sonrasında “Küreselleşen Dünyada Üniversitelerin Rolü: Kafkasya Örneği” konulu panel gerçekleştirildi. YÖK Başkan Vekili Prof. Dr. Şaban Çalış’ın oturum başkanlığını yürüttüğü panelde bazı üniversitelerin rektörleri hazırladıkları konularda bildirilerini sundular. Tek oturumda gerçekleştirilen panelde; İvane Çavakhişvili Devlet Üniversitesi Rektör Yardımcısı Atvandil Çutlaşvili “Kafkasya Üniversiteler Birliği Çerçevesinde Kafkasya’da Hoşgörü Kültürü”, Bakü Devlet Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Abel Maharramov “Globalleşen Dünyada ve Kafkas Coğrafyasında Yüksek Eğitimin ve İlimin Entegrasyonu” , Atatürk Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Hikmet Koçak “Kafkasya Coğrafyasında Sağlık”, Ahmet Yesevi Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Salih Aynural, “Kazakistan’daki Eğitimin Durumu ve Kafkasya Üniversiteler Birliği” konulu bildirilerini sundular.
Kongre sonunda Birliğe üye üniversite rektörleri ve YÖK Başkanı Prof. Dr. Çetinsaya bir aile fotoğrafı çektirdi.
http://www.ardahan.edu.tr/kunib/?hid=109&baslik=KUN�B II. Ola�an Kongresi�ni Batum�da Ger�ekle�t

Bu blogdaki popüler yayınlar

Azerbaijan - GOV - Azerbaijan to Host an International ICT Conference

Özəl və dövlət ali təhsil məktəbləri arasındakı fərq

Ən yüksək keçid balı Qafqaz Universitetinin birinci qrupuna daxil olan kompüter mühəndisliyi ixtisasındadır